Mangler din historie liv…?

BeFunky Design2

Af og til læser man en bog, som tilsynladende har det hele. Præmissen er god, personerne virker interessante, omgivelserne er spændende og sproget er sprødt som skorpen på et nybagt brød. Og alligevel… og alligevel så er historien hamrende kedelig.

 

Der kan være mange årsager til at en historie mangler liv, det der er spændende for dig, kan måske være svaret på mine søvnprobleer, og omvendt. Men hvis man alligevel skal vove sig ud, og sige noget generelt, så kunne det være dette:

 

1) Historiens præmis er underudviklet, eller
2) Historiens præmis er god, men bruges ikke aktivt til at drive historien fremad.

 

Hvis en historie skal være en historie, og ikke bare en fiktiv persons dagbog, så er der forskellige elementer, der skal være på plads.

 

Hvad er en historiepræmis?

 

Grundlæggende handler historier om folk hvis ønsker kommer i karambolage med hinanden. I krydsfeltet mellem de forskellige ønsker, opstår der konflikter, og som en direkte konsekvens af konflikterne tvinges en udvikling igang i personernes indre og ydre liv.

 

Historie er kort fortalt et spørgsmål om modsatrettede drivkrafter: Din protagonist VIL, noget, men oplever modstand (den antagonistiske kraft). Der hvor det begynder at blive rigtig interessant, er når konflikten blotlægger et indre modsætningsforhold hos protagonisten. Modstanden tvinger protagonisten til at skue indad, reflektere, og finde styrke til at kæmpe imod, og som regel overvinde, modstanden.

 

Ofte vil styrken til at overvinde modstanden komme fra en realisation af, at der er en modsætning mellem det protagonisten ønsker, og det han/hun i virkeligheden har behov for. Hvor protagonisten før mente, at det vigtigste var, at få sit ønske opfyldt (fx rigdom, berømmelse), så er det vigtigste nu, at få opfyldt behovet (fx. meningsfulde venskaber).

 

Måske vil protagonisten slet ikke have sit ønske opfyldt længere, protagonisten har indset, at det ikke længere har den samme betydning for ham, eller også er ønsket stadig lige attråværdigt, men protagonisten har indset, at noget andet er vigtigere. Måske udelukker behovet og ønsket hinanden, eller måske kan ønsket først blive til virkelighed, når behovet er opfyldt.

 

Det er den indre forandring i protagonisten, skabt af modstanden, samt den indre modsætning, som gør historien vedkommende og relevant.
 

 

For at der kan komme denne indre forandring, må der være en katalysator. Noget der for alvor sætter kniven for halsen af protagonisten, og gør forandring til en nødvendighed.

 

Men…Hvorfor er det så svært?

 

Mange af os har varme følelser for vores protagonister. Vi kender dem ind til benet, og måske ser vi noget af os selv i dem. Nogle forfattere omtaler deres protagonister som deres børn. De vækker vores beskytterinstinkt.

 

Det er nemt at blive så sammensvoret med vores protagonister, at vi tøver med at sætte dem i situationer, hvor det rigtig gør ondt. I stedet skåner vi dem, og sender dem på noget der bedst kan beskrives som svinkeærinder. Men… (tænker du måske)… Det er synd for hende – hun har været så meget igennem allerede – og jeg kan så godt lide hende. Skal jeg virkelig udsætte hende for mere smerte? Det er her, lige her, hunden ligger begravet. For ja. JA, det skal du. Hvis du vil skrive en interessant historie.

 

Du er nødt til at være sadist. Stol på, at din protagonist faktisk rummer evnen til at udvikle sig til en heltinde. Hun vil ikke bare overleve alle de forhindringer, du sætter op for hende, men udfordringerne vil udvikle hende og gøre hende stærkere. Spild ikke din læsers tid med kedelige historier, men indgå en alliance med din protagonists modstandere, og sigt efter akilleshælen.

 

Hvis din historie virker en anelse tam og kedelig, så spørg dig selv følgende:
  • Møder din protagonist tilstrækkelig med modstand, eller skåner du ham?
  • Hvordan ville du for alvor kunne få sat hans følelsesliv i flammer. Hvad gør ham bange, vred, frustreret, ensom? Kort sagt – hvad er det værste der kunne ske ham?
Måske skåner vi vores protagonister, fordi vi i virkeligheden ønsker at skåne os selv. Når vi sender protagonisten igennem en verden af smerte, er vi tvunget til at følge med, og vi gennemlever pinslerne sammen med protagonisten. Det er ikke kun protagonisten, det gør ondt på, det er os. Vores egne følelser blander sig, og måske tvinges vi til at genoplive smertefulde minder, vi havde gemt langt væk.

 

Næste gang du mærker, at du holder sig selv tilbage, så spørg dig selv: Hvilke følelser dukker op, når du skriver? Tør du gå længere ind i det? Stoler du på, at du er stærk nok til at skrive om de følelser?

 

Tænk på hvor meget stærkere din historie vil blive, hvis du lod din protagonist mærke den smerte.

 

Hvis din protagonist mere end noget andet ønsker at forelske sig og opleve at blive elsket, så lad hende møde den person, der kunne få drømmen til at gå i opfyldelse…og så gør kærligheden umulig, ved at opstille nogle kriterier for den, som hun opdager, at hun ikke kan gå på kompromis med. Måske skal hun give afkald på en del af sig selv, hendes integritet, førend kærligheden kan udleves. Hvad ville det ikke gøre ved hende?

 

Og hvad sker der derefter, for du kan jo ikke slutte historien der, der er nødt til at ske noget mere. Efter at have sagt nej til det hun så brændende ønsker sig, sender du hende ind i et nyt “helvede”. Hun er ikke færdig i sin udvikling. Måske presses hun til at sige ja til et fornuftsægteskab, som ville kunne tilfredsstille den del af hende hun i det andet forhold, var nødt til at give afkald på. Det ville være et kærlighedsløst ægteskab, men hun ville kunne gøre en masse godt for nogle andre. Igen må hun lede efter svarende i sig selv, og lide konsekvensen af at sige nej.

 

Etc. etc. etc (ovennævnte er taget fra Charlotte Brontë’s Jane Eyre)

 

Brug de tre drivkrafter, og pust liv i din historie!

 

  • Protagonistens ønske
  • Antagonistens modstand
  • Protagonistens behov udfordrer ønsket
 Men inden du smutter: Hvad er det værste der kunne ske for din protagonist? Del i kommentarerne!

You may also like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *